ג'וינט אחד מונע נהיגה חודש

נהיגה תחת השפעת סמים – שכרות ושלטון

ג'וינט אחד מונע נהיגה חודש ימים!

 

נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירה קשה. כאשר מישהו נוהג בשכרות או תחת השפעת סם

תחת השפעה הוא בחזקת רוצח ומתאבד גם יחד. לא צריך להיות כל ספק בכך ואין להקל בזה ראש. אבל העובדה שיש כאלה שיעזו לנהוג בשכרות או כאלה שיעזו לנהוג תחת השפעת סמים איננה צריכה לגרום לעולם המשפט לאבד את ראשו. עליו לנהוג באחריות מלאה, כלומר להכביד את היד על העבריינים אבל להיזהר שלא לנהוג באלימות משפטית מיותרת נגד מי שאינם כאלה.

לצערי, ולא אסתיר את המסקנה עטופה במילים מתחסדות, מערכת המשפט גולשת יותר ויותר למעשים של אלימות כלפי האזרח, והיא מוסתת באופן פופוליסטי על ידי גורמים שונים, ולמרבה הצער מאבדת את היכולת המובנית בכל מערכת משפטית ,ששומרת בקנאות על כללי המשפט כדי שזה לא יקרה לה. כללי המשפט הנמצאים במסלול הידרדרות ארוך שנים כבר נמצאים במקום שבו חזקת החפות וזכות השתיקה התמסמסו, וכללי הראיות הולכים והופכים למס שפתיים, כשבפועל מסלול העברת כל מסר וכל ראיה לכאורה, חוקית ולא חוקית, קבילה ולא קבילה מן התובע לשופט, איבדה את המסננים המסורתיים, והיא כיום פרוצה לכל רוח. במלים אחרות ראיות בלתי קבילות בעליל הן היום חומר הרשעה לגיטימי. לצד התפתחויות מדאיגות אלו, ההחמרה בענישה הפכה להיות דגל משפטי, ושופט שמעז להעמיד את הענישה לשיפוטו, ובוחר להקל, סופג מיד בקורת קטלנית מכל עבר ובייחוד בתקשורת. אבל גם רוח צוננת מצד הפרקליטות והמשטרה אינם דבר של מה בכך. זה לחץ חברתי!

הקדמתי מילים קשות אלה, ומן הסתם אחזור אליהן בעניינים רבים אחרים, כדי להבהיר את האור שבו אני רואה את סוגית הסמים והנהיגה בדרכים.

בשלהי שנת 2005 תוקנה פקודת התעבורה בתיקון הידוע כתיקון מס'  72 הצליחו אנשי המשטרה ופרקליטי משרד התחבורה לערוך שינוי קיצוני בחוק, תוך ניצול הרפיון של חברי הכנסת, או אולי רוח האלימות כלפי הנהג הישראלי, והגדירו במקום "שיכור" שאסור לו לנהוג, ארבעה "שיכורים" חדשים, כשיכורים על פי חוק, אף על פי שאינם שיכורים.

כבר הדגמתי במקומות אחרים, שנהג המגיע ליעדו, בחניון ביתו, ולוגם משקה משכר מבקבוק שזה עתה קנה, ורק אחר כך מכבה את מנוע המכונית ויוצא הביתה, הוא בר עונשין והעונש המינימאלי הוא פסילה לשנתיים מלנהוג. אף על פי שברור שלא נהג מטר אחד, ומוסכם שלא יכול היה להספיק להשתכר באותן דקה של השתהות – לפי החוק החדש הוא בר עונשין. זו הגדרה אלימה. זו הגדרה של בריון משפטי – לא של מחוקק זהיר. אם הוא איננו שיכור לפי המציאות – אסור שהמחוקק יגדיר אותו כשיכור. אבל מישהו ממשרד התחבורה והמשטרה הכשיל את חברי הכנסת, שגם הם אין להם מחילה על מעשה שכזה.

אבל זה איננו מעשה יוצא דופן או מקרי. בין היתר מצאו אנשי המשטרה הזדמנות  זו לקבוע בחוק הזה, וחברי הכנסת חתמו עליו כלאחר יד, שמי שבגופו נמצאים סמים גם הוא יוגדר שיכור ועונשו יהיה כעונשו של השיכור. גם זו הגדרה אומללה ונטולת הגיון לחלוטין. קשה להאמין שאיש מקצוע, רופא או טוקסיקולוג יכול להסכים לזה, ומי שיעץ למשטרה ולחברי הכנסת והוא איש מקצוע הוא ד"ר ש.אלמוג, שהמשטרה מבקשת להציגו כסמכות העליונה, והוא אף ישב לאחרונה בראשותה של ועדה בין משרדית בנושא.

החקיקה בעניין סמים מבחינה בין סמים קשים לקנביס למשל, בין משתמש לבין סוחר בסמים. למעשה המציאות היא שמי שהשתמש בקנביס ואיננו חס וחלילה אישיות ציבורית או מה שמכנים סלבריטי, יניחו לו לנפשו ואיש לא יגיש נגדו כתב אישום.

וברשותכם אשאל שאלה: מה דינו של אדם שעישן ג'וינט בחופשה באמסטרדם, ומקץ שבועיים הגיע ארצה ויצא לעבודה במכוניתו? נכון ניחשתם: הוא עבריין מהמסוכנים שבספר החוקים ועולם המשפט יהלום בו, מיד וחזק ואפילו בטרם נערך לו משפט והורשע. קשה להאמין אבל עובדה. ואסביר.

לפי ההגדרה של תיקון 72, די בזה שבגופו של אדם ימצאו שרידים של קנביס כדי שיוגדר שיכור ויוטלו עליו עונשים כבדים. לא חשוב מתי עישן ואם הייתה לזה השפעה על נהיגתו או על גופו. גםאם השוטר יבדוק אותו וימצא אותו כשיר לחלוטין – לא ימנע הדבר עונשים קשים – הכל בתחום התעבורה. לא חס וחלילה בפן הפלילי. גם אם עישן קנביס לפני יום, כלומר אמש,  כאן בארץ, לא יעשו לו דבר ולא ינקטו נגדו בהליך פלילי, אבל אם עישן לפני שבועות בחו"ל ונמצא לזה שריד בדם – הוא יועמד לדין על נהיגה בשכרות, רישיונו ישלל ממנו לשנתיים מינימום, ושופט שיטיל עליו גם עונש מאסר ימצא מבורך ונורמטיבי לחלוטין….

מה קרה לנו? איפה ירדנו מהפסים? מי זה שמוריד אותנו מהפסים? קשה לי לנקוב בשמות שמא אחשב מוציא דיבתם רעה ויצאו עלי לכלותני, אבל המציאות מדברת בעד עצמה – דו ערכיות מובהקת בחסות החוק. אכיפה לא שוויונית וחסרת הגיון: מה ההגיון להעניש קשה איש שלא סיכן את התנועה? רק בגלל שעישן קנביס ? לא חשוב מתי? לא חשוב אם זה השפיע? יכול שיהיה חוק כזה בנמצא?

אבל המציאות חזקה יותר – העונשים הללו מוטלים על הנהג הזה – עוד לפני משפט! השוטר נוטל ממנו את הרשיון לשלושים יום, ממהר להגיש בקשה להארכת הפסילה לא הגבלה עד לתום ההליכים, והשופט חותם ללא היסוס ומוסיף נימוקים כאילו הוא ממגר את נגע הסמים מהכבישים או בכלל.

בעוד שהכלל המשפטי מחייב את השופט לבדוק דבר אחד בלבד והוא האם יש מסוכנות בנהג הזה המאלצת אותו להגן על הציבור ולהרחיקו מהכביש לפני משפט, אומר השופט כי מעצם העובדה שהשתמש בסם הוא מוחזק מסוכן ומניף עליו את גיליוטינת העונש המוציאה את האדם ממעגל העבודה, מעמידה במצב איום את משפחתו, מאלצת אותו לא לעמוד בתשלומי המשכנתא – ואפילו המשפט טרם התחיל והוא בחזקת זכאי!

תזכרו שעל הפרק לא המלחמה בסמים. שם הרי לא מתעסקים איתו. וכאן אפילו אם לאיש יש וותק של חמש עשרה שנות נהיגה וגיליון הרשעות נדיר נקי אפילו מעבירת חנייה – הוא בחזקת אוייב הציבור והוא מוענש מיד לפני משפט.

בימים האחרונים נדרשתי להגן על אחד כזה, שגילו אצלו ג'וינט בקופסת הסיגריות, וזה הספיק כדי להרוס אותו בבית המשפט לתעבורה. גיליון ההרשעות הנקי לא הועיל, הזמן שעבר מהעישון לכאורה לא נספר, בדיקת המאפיינים שבה נמצא מתפקד לתפארת לא הועילה, היעדר רישום פלילי לא עשה רושם, אובדן הפרנסה כמעט הצחיק, והאדישות לעובדה שמדובר בחזקה שבדין, שבידי הזכות לסתור – העלתה מבט תמה ולא מאמין שיש מי שמוכן להילחם על חפותו וחושב שיש לזה סיכוי….

מה צריך הנהג הזה לעשות עכשיו?  להיכנע לדורסנות המשפטית ולהתחנן להקלה בעונש גם אם איננו אשם? כך הוא הרי ממזער נזקים- יגיע להסדר טיעון, יודה במה שהוא אנוס להודות, התובע ישמח לחסוך את ההתדיינות, גם השופט ישמח ל"חסכון בזמנו של בית המשפט" ויקצר את העונש. ומה עם משפט הוגן?  לילד הזה התפללנו?

שואלים אותי פרקליטים צעירים, וגם לא כל כך צעירים מה אפשר לעשות? ואני משיב להם צריך למלא אחר חובתנו לדרוש, כל אחד בחלקת אלוהים הקטנה שלו – להחזיר את השפיות. צריך להציג את האבסורד. לומר לשופט שאיננו יכול לקבוע שהנהג מסוכן כיוון שהוא מואשם במעשה אסור. צריך לדרוש ממנו לבדוק אם הוא באמת מסוכן. ואם הוא לא – צריך למנוע מהחברה שלנו לדרדר בני אדם יצרניים ושומרי חוק אל שולי החברה, אל המצוקה הכלכלית. אל יחסי משפחה העולים על שרטון בגלל מחסור כספי, ואל הבריאות הנפגעת ממכלול המצוקה והטראומה. לשכנע אותו שישים במקומם הראוי את מי שמשיגים ראיות בחיפוש לא חוקי, ושלא ידקלמו לי את השטות המוסרית שבארץ לא התקבלה עדין דוקטורינת פירות העץ המורעל. אם נאכל הרבה מן הפירות הללו – נמות.

הילחמו בסמים. אבל כחוק.

ואתם שטרם ידעתם שהשימוש בעישון חברתי פה ושם של ג'וינט יכול להביא עליכם פסילת רישיון נהיגה לשנתיים ויותר, ואולי גם מאסר קטן או עבודות שירות לצידו – ראו הוזהרתם. בבית המשפט לתעבורה אתם בשורת ההוקעה הראשונה!

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב


24 תגובות ל-“ג'וינט אחד מונע נהיגה חודש”

  1. בליל שישי שוטר עצר אותי בכניסה לחוף מעיין צבי,וערך לי חיפוש ברכב,לאחר שלא מצא שום דבר טען בפני שאני צריך להתלוות אליו לתחנה לעשות בדיקת שתן מכיוון שאני חשוד בנהיגה תחת השפעת סמים,סירבתי לעבור בדיקה זאת וציינתי את הסיבה לסירוב הסיבה היתה שחזרתי לפני שבועיים מהולנד ושם התנסתי בעישון ולא רציתי ששמי יוכפש עם התוצאות היו מראות שאריות בשתן,רציתי לדעת מה יכול להיחשב חשד סביר בכדי שהשוטר יוכל להגיד לי לעבור בדיקה זו והאם יוכלו להתחשב בסיבתי לא לעבור את הבדיקה. יש לציין שעברי נקי ללא כל עבירות

    שלום לך רן,
    אתה מעלה סוגיה מאד קשה בשאלתך, ואנסה להשיב לך באופן בהיר ככל הניתן.
    לפי החוק הקיים שוטר יכול לדרוש ממך דגימת שתן רק אם קיים חשד סביר ש5אתה נוהג כשבגוך סם אות תוצריו לפני שהוא מעכב אותך.
    מה זה חשד סביר? חשד סביר יכול להיות מידע מודיעיני, כלומר שמישהו מסר למשטרה מידע שאתה נוהג לצרוך סם זה או אחר, או שנהיגתך הייתה מסוכנת ותמוהה בעיני האדם הסביר ולא רק בעיניו המיוחדות של שוטר אקראי.

    גם החיפוש על גופך ובמכוניתך איננו מותר סתם כך, אלא אם הוא נעשה על פי צו או חשד סביר כזה.

    הנושא נמצא אצלי במאבק בכמה משפטים מקבילים, ביניהם אחד שכבר הרשיעו בו נהג מונית, הרשעה שבוטלה בבית המשפט המחוזי בגלל שאלות אלה, והתץיק מתנהל עכשיו מחדש בבית משפט השלום (אירוע מלפני שש שנים!)..

    יש שופטים שנותנים לנושא שנקרא חשד סביר גמישות רבה עד כדי כך שהם מקבלים חשד סובייקטיבי ש"נולד" עקב התנהגות החשוד אחרי שכבר עוכב, וזה בניגוד לחוק!

    ובמילים פשוטות – ש6אלת החשד הסביר כרוכה בעימות מורכב על העובדות – כלומר מה קרה באמת – וגם על הפירוש המשפטי.

    אבל דע לך שגם שאלה השרידים מאמסטרדם טרם הוכרעה, היא מתמצאת בשאלה מה הוא "תוצר", מונח שמשתמשת בו פקודת התעבורה ובין "נגזרותיו" מילה שמשתמשת בו פקודת הסמים. מה שיש בגוף המפנה שרידים של קנאביס מלפני מספר ימים – לדעתי – איננו תוצא של הסם. זה חומר המעיד על השימוש אבל איננו תוצר. זה לכל היותר תוצר של תוצר של תוצר, הנין של הנין – והקשר כל כך רופף שזה לא יכול "תוצר" מובהק, אלא רק אידיקציה. גם הנושא הזה טרם הוכרע ולא הזדמן לי להכיע איתו ללערכאה גבוהה יותר. נדמה לי שלא אגזים אם אומר שעורכי דין אחרים לא יידעו על מה אני מדבר.

    זהו, ניסיתי.

    דוד קולקר

  2. היי.
    אמש יצאנו אני חבר ועוד שתי ידידות שלו למסיבה בדרום. בדרך למסיבה הגענו למחסום משטרתי והשוטר ביקש לבצע בדיקת סמים ברכב. השוטר מצא על אחת הבנות גרם מריחואנה והחל לכתוב לה עיכוב. בו בזמן שוטר שני שהמשיך בחיפושים מצא עוד גרם בתוך קופסאת סיגריות שהייתה מונחת ברכב. השוטר שאל אותי של מי זה ואמרתי שאינני יודע. הבחורה שנתפסה היא זו שהביאה את הגרם הנוסף אך גם לאחר שהודתה שזה שלה השוטר לא קיבל את הטענה כיוון שלדעתו זה לא שלה והוא רוצה שם נוסף של אחד מאיתנו. כאשר אף אחד לא לקח אחריות על המעשה הוא החליט שאני הוא האחראי כיוון שהרכב ברשותי. הוא שלח לי זימון ליום ראשון הקרוב.
    אין לי עבירה פלילית אך יש לי שלילה לחודש על תנאי למשך שנה עקב עבירת מהירות.
    מה ההשלכות של המקרה וכיצד עליי להגיב?
    תודה מראש

    לצערי לא אוכל ליעץ לך בפורום הזה. השיטה המשטרתית המבוססת על פיתוי להפליל את הזולת מוכרת היטב. אם לא עברת עבירה – דבוק בעמדתך. השוטרים לא יאמינו לך ממילא.

  3. שלום.
    אמש נעצרתי לבדיקה שגרתית על ידי משטרת התנועה, במהלך חיפוש ברכב נמצאה קוביית חשיש במשקל ברוטו של 1.5 גרם. החומר החשוד אינו שלי, אם כי אני יכול לנחש למי הוא נפל ברכבי – זהו רכב עבודה בשימוש של מספר אנשים. מידע זה הוא המידע שמסרתי בחקירה אליה נלקחתי. בחקירה זו גם נעשתה בדיקת שתן ראשונית , בה נמצאו, לטענת השוטר שרידי THC . ראוי כמובן לציין שאני מה שנקרא "מעשן מזדמן" , עישנתי כשבוע לפני המקרה, ואני בחברת מעשנים על בסיס קבוע.
    רשיוני נשלל ל – 30 יום במקום, הרכב לא, היות והוא שייך לעבודה, ניתן אישור לבת זוגי להמשיך בנהיגה.
    בדיקת המאפיינים שנעשתה לי מצאה שאני כשיר (כך על פי השוטר) , אך בעיון בטפסים אני לא רואה שצורף העתק של בדיקת המאפיינים.

    נאמר לי כי אקבל את רישיון הנהיגה בתום 30 הימים, ונמסר לי כי עלי להיפגש עם בוחן תנועה. כמו כן , דגימת השתן תישלח למעבדה ושם יוחלט האם נהגתי "תחת השפעה" (כלשונו של השוטר).
    קיבלתי זימון לבית המשפט לתעבורה בעוד כחצי שנה, ונאמר לי שהזימון תלוי בתוצאות המעבדה.

    האם קיים סיכוי כי רשיוני ישלל עד לתום ההליכים ? אם כן, מתי איודע על כך ?
    האם חובת המשטרה להציג בפני את תוצאות בדיקת המעבדה ? מה האפשרויות העומדות בפני ? האם אני נחשב לצורך עניין זה כעבריין תנועה ? ומה מלמדת ההיסטוריה המשפטית בתחום ?

    תודה
    ניר

    ניר שלום,
    היית זריז ומאז ששלחת את שאלותיך הספקנו לדבר, וטוב שכך: העצה הטובה ביותר שאני יכול לתת למי שנקלע למצב כמו שלך היא – התקשר אלי מיד. אפילו מתחנת המשטרה. כל מה שאפשר לעשות קרוב לארוע ותוך כדי האירוע יכול להציל אותך מהמלכודת והבור ששוטרים לא מיומנים בציות לחוקים ששומרים על האזרח כורים לך.

    אשיב תחילה לשאלות:
    א. אין סיכוי ממשי שרישיונך יישלל עד תום ההליכים. אם אין לך עבר פלילי הקשור בסמים, או נהיגה בשכרות מן הזמן האחרון אין עילה לעשות זאת ורישיונך יישאר בידך עד לחמה שיוחלט במשפט בעוד שנה או שנתיים או יותר.
    ב. כן, אתה נחשב לצורך העניין הזה לעבריין תנועה, או ליתר דיוק גם לעבריין תנועה. המשטרה תפעל בשני מישורים: להעמידך לדין בשל אחזקת הסם בבבית משפט השלום הרגיל, וךלהעמידך לדין לפי חוקי התעבורה בבית המשפט לתעבורה. בתי המשפט נזפו במשטרה על גישתה זו, ויש פסק דין חמור מהשבועות האחרונים של בית המשפט המחוזי בתל אביב הנוזף בתסיעה על כך, ומזכה את הנאשם, אבל לא ברור אם הם יחדלו מזה.

    ג. לגבי תוצאות המעבדה התשובה היא ברורה. לפי החוק משמוגש כתב אישום חובה על התביעה להציג בפני הנאשם וסנגורו את כל חומר הראיות וזה כולל כמובן את תוצאות המעבדה. אתה קיבלת הזמנה לדין וכתב אישום למרות שכתב האישום טרם הוגש לבית המשפט וזה מצב לא נורמלי. יותר מכך – הוזמנת להשלמת חקירה למרות שכתב האישום כבר נמסר – וגם זה לא נורמלי. אבל כבר אמרנו שהשוטרים לא יודעים או מכירים בחוק בדווקנות ממש. למשל: ערכו במכוניתך חיפוש בלי צו חיפוש וזו עבירה פשוטה. הטענה שביקשו ממך רשות לערוך חיפוש ההופך את החיפוש לחוקי כבר נדחתה על ידי בית המשפט העליון לפני שנה בערך, בפסק דין הידוע בשם "פס"ד בן חיים", ולפיו גם דגימת השתן שנטלו ממך לא חוקית ולא יכולה להיות ראייה נגדך…. אבל מי מבטיח לנו שיפעלו כחוק או ששופט התעבורה יפעל כחוק? יש הרבה מאד דוגמאות של שופטי תעבורה המצפצפים על פסיקת בתי המשפט הגבוהים יותר ואומרים בגלוי – לא מעניין אותנו מה נפסק. בינתיים הנאשם יסבול.
    ד. לגבי ההסטוריה המשפטית אני יכול לומר כך: יש התפתחויות חשובות בנושא הזה בזמן האחרון. זה היה נושא זניח ולא מטופל כראוי אבל אני באופן אישי מעורב בכמה חידושים חשובים בנושא הזה שאני מעדיף לא לפרסם ברבים כדי לא לסכל את ההגנה של כמה וכמה מהאנשים שנהנים משרותיי. הנסיון מלמד שהמשטרה והתביעות מתחכמים לחידושים הללו, ותמיד נוח יותר להפתיע אותם לפני שסילפו את הראיות. וזה לצערי מה שקורה בדרך כלל כשיש חידוש.

    בהצלחה לנו.

    דוד

  4. דויד, כל הכבוד על הנימוק המפורט, יישר כוח ! מקווה שאכן מאמר זה ייפול בסופו של יום על אזניים אובייקטיביות ויפתח את עיני אלו המתייחסים לחוק בצורה עיוורת. הענישה בגין נהיגה תחת השפעת אלכוהול הינה דרקונית (ובמקרים רבים השופטים נוהגים להעניש בצורה דווקנית ובלשון החוק ואכן לשלול לשנתיים). יש ליצור איזון משאבים נכון בעת הענישה ולבנות פיתרון חוקתי חכם יותר שיאפשר לקבוע האם מדובר בעבריין תנועה סידרתי (לבנות אף קלסתרון של שאלון אופי פלוס התחשבות בעבירות קודמות שירשיע) או שמא מדובר בנהג נורמטיבי שמעד לראשונה. יש להתחשב בגילו של הנהג, במקצועו, בעבירות קודמות, מעמד ובהשפעת העונש באופן ישיר. מקווה שמערכת המשפט הדורסנית שלנו תתפכח במהרה ותבין (גם לאור מספר התאונות ההולך וגדל) שהדרך הנוכחית לא משיגה את המטרה ובטח שלא פרופורציונאלית עבור כלל הציבור.

    אסור לשגות באשליות. מחלת מערכת המשפט היא מחלה ממארת. יש בה יסודות שבנפש ואלו כידוע לא ניתנים להירפא באמצעות מרשם פלא. יהיה יותר גרוע לפני שיהיה יותר טוב.
    בערת השם

    דוד

  5. שלום עו"ד קולקר
    נעצרתי כאשר בדיקת הינשוף הראתה כמות פי שלוש מעל המותר, לאחר סידרת בדיקות נתנה לי השוטרת את המפתח לידיים ולאחר מכן ביקשה כי אסור לי לנהוג רק לאחר שאתפכח. סברתי לתומי שמשך הזמן הרב שעברת במהלך הבדיקה הראשונה ועד לשנייה הביא אותי למצב נהיגה, עליתי לרכב ועכשיו אני מואשם גם בעבירה של אי ציות לשוטר וגם בשיכרות בפעם השנייה יש לציין שהם טוענים שניהלו מרדף אך לאחר שכרזו לי לעצור נעמדתי במקום. בתום לב אוכל לומר שלא ניסיתי לברוח צייתי לחוקי התנועה קרי ציות לחוקי התנועה ומהירות סבירה (גם המשטרה אינה טוענת אחרת)

    אשמח לקבל את עצתך המקצועית ובמידת הצורך ייצוג תודה

    אייל,
    המקרה שלך מעלה שאלה תאורטית מעניינת: אם אדם שיכור – מדוע חוקרים אותו? הוא הרי לא אמור להיות כשיר למתן תשובות. אם אדם שיכור – מדוע מוסרים לו את השליטה על הרכב? יש סעיף חוק מיוחד האוסר על מתן שליטה על רכב למי שאינו כשיר להחזיק בו.

    למשל: אדם שהרגיש שיכור, מסר את המפתחות לחברו שאין לו רשיון נהיגה. החבר שלא יודע לנהוג שאל מי פיכח ואלחת הבנות המוכרת לו כנהגת אמרה אני. בדרך עצר אותם שוטר ומצאו שאין לה בכלל רשיון נהיגה. היא הודתה בכך שטענה שיש לה רשיון, וקיבלה עונש של חצי שנת פסילה. גם האדם שהשתכר ומסר את המפתחות לחברות הורשע על שמסר את השליטה לנהגת בלי רשיון…. אף אחד לא התחשב בזה שהיה שיכור ומסר לאדם כשיר ושפוי. פיכח.

    מסקנה העבריינית היא השוטרת. וזה כמו גרר גורר גרר וגנב גונב מגנב, העבריין מעמיד לדין את העבריין….

    מה עושים? זה מסובך, אבל אני חושב שהשכרות המקורית היא הבעייה האמיתית.

    דוד

  6. שלום עו"ד קולקר.

    אני זקוקה נואשות לעצתך…
    לפני יותר משנה (ספטמבר 2011) יום שישי בערב יצאתי מביתי עם עוד כמה חברים לבקר חבר נוסף. בדרך עצרנו בכספומט במרכז קניות על כביש 4 (מול זיכרון).
    כאשר חזרתי מהכספומט התיישבתי ברכב וחיכיתי לשאר חבריי… תוך דקה הגיע משום מקום ניידת ודרשה לערוך חיפוש על חבריי- הם פקדו עליי להישאר באוטו וכך עשיתי… כשלא מצאו כלום על חבררי הם עברו אליי ודרשו לערוך לי חיפוש בתיק… אני ישבתי מאוחרי ההגה- (רכב כבוי) השוטר מצא אצלי בתיק "פרח" קטן- ודרש שאני אתלווה אליו לתחנה , כמובן שלקחו ממני בדיקת שתן שיצאה חיובית.
    אני יודעת שמה שאני עושה הוא בניגוד לחוק בארץ, ואין לכך שום תירוץ אך חשוב לי להדיש כי אני אדם אחראי ומעולם לא נהגתי תחת השפעה של סם כלשהו או אף לא בהשפעת שיכרות… אין לי עבירות תנועה קודמות (פרט לעבירת מהירות קלה) כמה שנים לפני כן…לאחר ששיחררו אותי מהתחנה זומנתי לקצין תעבורתי שלאחר מאמצים רבים (בכי) ופנייה לליבו כאדם ולא כשוטר בסופו של דבר נכנע ושחחר אותי ללא שלילת רשיון נהיגה או רכב ואמר "שבית משפט יחליט מה לעשות איתך".. הסיבה לשחרורי ( כך לפחות אני מאמינה) הייתה שאני אזרחית למופת בכל פרט מלבד זה – שירתתי בחייל המודיעין עבדתי ברפאל (טכנולוגיות לוחמה מתקדמות) כעת אני סטודנטית ועובדת , את הרשיון שלי אני צריכה כמו אוויר לנשימה על מנת שאוכל להמשיך ולשלם על לימודי התואר שלי… אמי נפטרה מסרטן לפני 3 שנים ( זאת אגב הייתה הסיבה שהתחלתי לעשן- על מנת שאוכל להירדם בלילה)וגם ביום בו ניתפסתי לא נהגתי תחת שום השפעה והייתי צלולה לגמרי בדעתי…היום לאחר שנה וחצי כמעט קיבלתי זימון לבית המשפט אני עובדת אצות כי ללא הרשיון יהיה לי קשה מאוד לשמור על עבודתי כדי שאוכל לממן את לימודי התואר… בהתחשב בכל הנסיבות שהזכרתי עד כה.. אשמח לשמוע את דעתך המקצועית בנוגע למה עליי לעשות ומה הסיכויים שלי לא לקבל שלילה או לקבל שלילה קצרה יחסית ?

    פיאנה
    צריך להבין: החוק הוא דרקוני – פסילת רשיון הנהיגה לשנתיים היא המינימום – לא המקסימום.
    לצערי הדרך היחידה להשיג הסדר צודק היא להשיב מלחמה. ואין כמעט מקרה שבו עורך דין טוב ירים ידיים מראש. בשנים האחרונות מצאתי כמה פתרונות אפקטיביים שהביאו בחלקם למחיקת האישומים ובחלקם להסדרי טיעון מצויינים.
    על חלק מהפתרונות רמזתי באתר, והן נעוצות בהבדלים בין HTC ל"חומצת חשיש". אינני שש לחשוף אום כאן שכן לא רק לקוחות פוטנציאלים קוראים באתר ומתעניינים בפתרונות האפשריים.
    אייני יכול לומר מה סיכוייך בלי שקראתי למשל את הדו"ח הטוקסיקולוגי – מה שאת קוראת "יצאה חיובית". לא ברור לי אפילו אם מדובר בבדיקה מהירה בערכה (כמו בדיקת הריון) או בבדיקת מעבדה.
    אני ממליץ לך לקבוע פגישה ולהביא עימך את כל מה שקיבלת. קרוב לודאי שיהיה צורך לאסוף חומר נוסף מתיק המשטרה.
    את מוזמנת לקבוע פגישה.

    דוד קולקר עו"ד

  7. שלום עו"ד קולקר.
    לפני יומיים נתבקשתי לעצור ע"י שוטרים לא מסומנים "סמויים" על אופנוע, הם סימנו לי עם היד לעצור בצד וגם עברו לידי וביקשו ממני לעצור, בהעדר סירנה או מדים של שוטר לא הקשבתי לבקשתם והמשכתי לסוע עוד מספר קילומטרים עד שנחסמתי על ידם. במהלך החיפוש ברכב שאישרתי להם כי בחזקתי אין כלום הביאו כלבן משטרתי כדי ימשיך את החיפוש. גם הכלבן לא מצא כלום אך לפיו הכלב הריח שאריות סמים באוטו (חבריי צורכים סמים ופעמים נכנסים לי לאוטו לגלגל במצב של רוח או גשם).
    לאחר החיפוש המשיך הכלבן בחיפוש בנתיב הנסיעה שלי כולל פחי אשפה ואף מרחקים עצומים מהמקום שעצרתי, בפעם הראשונה לא מצא כלום בפעם השניה מצא סם בתוך פח אשפה בכיוון הנסיעה. כמובן שהשוטרים לא ראו אותי זורק כלום וגם אם כן איך פתחתי את הפח וזרקתי פנימה את הסם בזמן נסיעה.
    האשימו אותי בכמה סעיפים:
    נהיגה תחת השפעת סם.
    אי ציות לשוטר בתפקיד.
    החזקת סם שלא לצריכה עצמית.
    סחר בסמים.
    כמובן שבצד הפלילי לא הוגש כתב אישום ונשאר לי רק החלק התעבורתי.
    כשהגעתי לשימוע נפסל רשיוני וגם הרכב בו נהגתי נפסל ל30 יום. לאחר שצעקתי על הקצין שהוא משקר והבדיקה יצאה נקיה ועל סמך מה הוא לוקח את רשיוני והרכב, ענה לי הקצין "על סמך מילה של השוטר שלי" כמובן שלא קיבלתי את הטענה וניגשתי לבית מרקחת לקנות בדיקת סמים, הבדיקה בדקה 5 סוגי סמים ביניהם גם THC, לקח לי 5 דקות לבצע את הבדיקה ובכל הקטגוריות יצאתי נקי. לאחר מכן פניתי לקצין כדי שייתן תשובות וביקשתי שיישלחו לי את תוצאות הבדיקה, מסתבר שאין להם את תוצאות הבדיקה. היום שלחתי בקשה לביטול פסילה וביטול איסור שימוש ברכב לבית המשפט ונקבע לי משפט לעוד 5 ימים.
    השאלה שלי היא האם לדעתך לאור הפרשה השופט ייתמוך בדרישה לפסילה ואם לאחר שיגיעו תוצאות שליליות (ז"א אי שימוש בסמים) יש לי את האפשרות לתבוע פיצויים על זמן, עוגמת נפש, נסיעות (שמרתי כל קבלה של תחבורה ציבורית) ואיבוד ימי עבודה שכן הפסדתי ימי עבודה בגלל השימוע, הגשת הטפסים ואני אפסיד יום עבודה גם ביומו של דיון.
    תודה מראש, שחר

    שחר שלום,
    אני מטפל כרגע בכמה מקרים דומים.
    מקרה נוסף שהתרחש לפני כחדשיים הצלחתי לסיים בזה שהמשטרה (משטרת חדרה) ביטלה את האישום לפני שהוגש לבית המשפט.

    אני רוצה להדגיש תחילה שני דברים:
    א. שאני נגד הפרת החוק ולא מצדיק שימוש בסמים. מכיוון שאתה אומר בצורה נחרצת שלא השתמשת ושגם נבדקת – אתה בשבילי אדם הראוי לכל הגנה.
    ב. המשטרה פועלת תוך הפרת חוק ברורה, ומתוך מחשבה של השוטרים שמותר להם לעשות כל מה שהם רוצים. יותר מזה – המערכת המשטרתית נותנת להם אחר כך גיבוי גם בראיות , גם בעצימת עיניים, וגם במחלקת חקירות שוטרים שעושה עבודה סלקטיבית ומצערת עד למאד.

    אסור בשופ פנים ואופן לדרוש דגימת שתן ללא חשד מבוסס מוקדם. אסור לערוך חיפוש ללא צו ובלי חשד מבוסס. כל אלו הן עבירות של השוטר פשוטו כמשמעו.

    אתה צפוי לזה שבעתיד יטענו שהיה מידע מודיעיני. גם נגד זה יש הרבה מה לעשות אבל אני לא רוצה לפרט כאן – כי יש מי שקרא ומתכונן.

    גם הבדיקה שעושים בתל השומר ואומרת שהנהג נהג תחת השפעת סם, או שסתם נמצאו שרידי סם בשתן, גם היא לא נקייה מספקות. אם זה יקרה אצלך, הרי שיש כאן הוכחה לכאורה שמחליפים את השתן של הנבדק לשתן "בטוח" שיש בו סם כדי למנוע "תקלה"….

    הפנייה שלך לבית המשפט היא מעשה חסר סיכוי. זו הערכתי. אתה יכול להצטייד בכמה בדיקות שאתה רק יכול – אבל המשטרה תאמר שהבדיקות שלך מזוייקות, ושאת זה יבדקו במשפט – בינתיים תהיה בפסילה…..

    אם מישהו שאיננו מעורב או מכיר את הנושא קורא הוא יכול לחשוב שירדתי מדעתי – שהרי המשטרה היא של כולם ואובייקטיבית. לצערי – זו כבר מזמן רק אוטופיה.

  8. אתה מכיר עורך דין שייכנס איתי לסיפור הזה? קיבלתי כתב אישום והזמנה למשפט עוד באותו ערב מה גם שהתברר אחר כך שהבן אדם שעשה לי את זה היה מיתנדב מורעל מידי .. מאז שללו לי את הרישיון ל30 יום ונדפק לי החודש לא יודע איך אסתדר בלי האוטו.

  9. שלום לכבודו. לפניי כמה ימים עצרו אותי עשו חיפוש ברכב שלי ולא מצאו כלום למעט נייר גילגול השוטרים לקחו אותי לתחנה ועשו לי בדיקת שתן! אני נהג חדש! מה זה אומר?? מבאס רצח מרגיש כאילו אנסו אותי בקרוב השימוע שמן הסתם הקצין ייתן לי שלילה..אבל לכמה זמן? לא עשיתי כלום!

    שלום גם לך,

    התשובה שלי חריפה מהמקובל.: שוטר איננו רשאי לעצור אדם ולערוך חיפוש במכוניתו. זו עבירה פלילית!!! השוטר רשאי לערוך חיפוש רק אם יש לו צו חיפוש שיפוטי, או שיש לו מידע סביר טרי ורלבנטי שבמכונית מוסלק חומר אסור.

    לפי פסק דין של בית המשפט העליון שניתן לפני כשלושה חודשים בפרשת "בן חיים", גם מציאה של חומר חשוד כמו סכין או חשיש איננה מסייעת להגיש כתב אישום, ובימים אלה מבטלת הפרקליטות מאות כתבי אישום שהורתם בחיפושים בלתי חוקיים.

    ובאשר לדרישה לתת דגימת שתן המצב דומה: אם לא היה לשוטרים מידע מבוסס לפיו אתה נהגתה תחת השפעת סמים, הדרישה לתת דגימת שתן או דם היא בלתי חוקית בעליל!!!

    כל עורך דין צריך להמליץ בפניך להגיש מיד תלונה לצח"ש, המחלקה לחקירות שוטרים!!!

    לצערי מספר השוטרים שסבורים שמותר להפר את החוק וכי אפשר יהיה להצדיק את ההפרה אחר כך בלכידת או עונש – עולה על אלו שמבינים מה גבולות החוק. עצוב מאד.

    אתה מרגיש כאילו אנסו אותך – אינני מתפלא -אכן אנסו אותך!

    דוד

  10. שלום.
    דבר ראשון אציין שבשנת 2008 נשלל רשיוני למשך שנתיים בגין עבירת שכרות. לפני כשנה קיבלתי את רשיוני בחזרה ומאז לא היו לי עבירות תנועה למעט מספר דוחות חנייה.
    בשבוע שעבר נתפסתי נוהג ולאחר חיפוש מצאו אצלי חשיש,לאחר חיפוש בביתי נמצאו עוד מספר גרמים של חשיש (18 גרם ברוטו). תחילה, הואשמתי החזקה ובסחר ולאחר כמה שעות חקירה (בהן לא נתנו להתייעץ עם עורך דין) העבירו אותי לאגף התנועה. באגף התנועה האשימו אותי בנהיגה תחת השפעת סם ולקחו ממני בדיקת שתן. חשוב לציין(אך מבחינת החוק זה לא חשוב בכלל) שבאותו יום לא עישנתי כלום אך אני נוהג לעשן חשיש באופן קבוע ולכן הבדיקה תצא מלוכלכת. עוד חשוב לציין, כי במשטרת התנועה פתאום המציאו שאני נוהג בזמן פסילת רשיון של שלושה חודשים שעליה לא ידעתי ולא קיבלתי הודאה אף פעם. יתרה מכך, עברתי מספר פעמים בזמן האחרון בדיקת רשיונות שגרתית שאחריה קיבלתי את הרשיון בחזרה ולא נאמר לי כלום. גם באותו לא נאמר לי כלום על שלילת הרישיון עד שהגעתי לאגף התנועה במשטרת תל אביב. משם נשלחתי לאבו כביר למשך הלילה ורק שהגעתי לבית המעצר (שעה 11 בלילה) חיכתה עורכת דין ציבורית בשערי מתקן הכליאה ודיברה איתי למשך דקה עד שהרחיקו אותה משם והכניסו אותי למעצר. בבוקר שאחרי העלו אותי בפני שופט ששלח אותי למעצר בית עד תום ההליכים. מה אני יכול לעשות? יש לי סיכוי? אני הולך להיכנס לכלא? אני סטודנט שמתפרנס ממשלוחים ונראה לי שעולמי חרב כרגע…מה אני עושה?

    טל,
    הנסיון מלמד שכשמישהו נמצא הצאה מוקה כמוך מספרם של יודעי הדבר, המומחים והיועצים מתרבה, וגם היעוץ המשפטי הציבורי איננו יכול לתת מענה " לפי מידה" אם מתייחסים ברצינות למטלה הכרוכה בלהגן עליך.

    אינך יכול לצפות ממני להגנה על עצם היותך משתמש בסם בדרך קבע, ואני לא יכול לקבל את האופן הסתמי הזה שבו אתה מתייחס לזה, כאילו על החוק להסכים עם ההפרה הבוטה שאתה מפר אותו וחושב שזב בסדר. נכון, זו נורמה לא מגונה בכל חוגי החברה, וגם חלק מצדקנים שמבקשים לאכוף את החוק עליך מן הסתן משתשים בו, אבל זה לא משנה. אתה חייב להפנים את העבריינות שיש במעשה ואת העונש שצריך לספוג מי שלא מוכן להבין שהוא חייב להפסיק!

    לא כן הדבר בכל הקשור לנהיגה. בענין הזה אני חושב שאם בשתן שלך לא ימצא thc , כלומר שלא היית תחת השפעה בפועל – אז יש לך הגנה וצריך לעשות הכל כדי שתזוכה מהעניין התעבורתי. זה לא קל, זה לא זול אבל אפשרי בהחלט. מי שאומר לך ש"חוצת חשיש בשתן" זו שלילה לשנתיים מינימום אומר את מה שאמרו אתמול ולא את מה שצריך לומר היום.

    דוד קולקר