נהיגה בשכרות- לא רק אלכוהול

סמים נהיגה וענישה

אבל לא שתיתי אלכוהול, אז למה מאשימים אותי בנהיגה בשכרות?tuh

לאור המודעות הגדולה בקרב הציבור והאכיפה המסיבית של המשטרה בשנים האחרונות, נזהרים הנהגים שלא לנהוג לאחר שתיית אלכוהול ולמנות "נהג תורן", אולם חשוב לדעת כי נהיגה בשכרות אינה רק תוצר של שתיית אלכוהול והיא עלולה להיווצר גם בעקבות שימוש בסמים.    

זה רק ג'וינט… עישנתי לפני יומיים… כולם היום מעשנים… החוק בישראל אינו מתיר שימוש בסמים מסויימים ואינו מגדיר סמים מסויימים כקלים יותר ו/ או מסוכנים פחות. על פי פקודת הסמים המסוכנים כל סוגי הסמים מוגדרים כסמים מסוכנים! לכן אם חשבת שבסה"כ עישנת רק ג'וינט וזה רק חשיש וכולם מעשנים כיום, הרי שטעית. גם אם לא עישנת סמים בסמוך למועד הנהיגה, עדיין יש סיכוי כי יימצאו בגופך שרידי סם והתביעה המשטרתית תגיש כנגדך כתב אישום בגין נהיגה בשכרות. למעשה שרידי סם יכולים להתגלות בגופך גם אם צרכת את הסם לפני מספר ימים, והדבר תלוי בכמות הנצרכת, בריכוז הסם, סוג הסם, תדירות השימוש ועוד…

נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים?

סעיף 62 (3) לפקודת התעבורה אוסר נהיגה בשכרות והוא מפנה ל- 4 סוגי "שיכור" הקבועים בסעיף 64 ב לפקודה, כדלקמן:

(1)   מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב;

(2)   מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן;

(3)   מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע שר התחבורה, בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת;

(4)   מי שנתון תחת השפעת משקה משכר או תחת השפעת סם מסוכן, ובלבד שבבדיקת מעבדה לא נמצא שריכוז האלכוהול בדמו נמוך מהסף שנקבע בתקנות לפי פסקה (3).

כתב אישום המייחס עבירה של נהיגה בשכרות כתוצאה משימוש בסמים יכול להיות מבוסס על חלופה (2) וכן על חלופה (4). חלופה (2) הינה חלופה מחמירה יותר, מאחר ובמידה ובבדיקת מעבדה נתגלו בגופך סמים או שרידים, קמה חזקה כי נתקיימה נהיגה בשכרות. חלופה (4) הינה לכאורה חלופה מקלה יותר, כאשר במקרה שכזה על התביעה הנטל להוכיח כי אכן הנהג היה נתון תחת השפעה וכי קיים קשר בין נהיגתו עובר למועד עצירת הרכב, התנהגותו ותפקודו במועד עצירתו לבין הסם שנמצא בגופו. במקרים בהם התביעה אינה מצליחה להוכיח את מועד צריכת הסם, משך השפעתו בכלל ו/ או את השפעתו על הנהג בזמן הנהיגה, הרי אין בידיה ראיות כי בזמן האירוע היה הנהג אכן תחת השפעת סם.

האם חובה לתת דגימה לאיתור סמים ומתי?

בדיקת לאיתור סמים אינה יכולה להידרש על ידי השוטר כלאחר יד ולמעשה יש צורך כי יתקיים חשד לכך על מנת שיהא ניתן לדרוש דגימת דם ו/ או שתן מהנהג. אם נהג נעצר לביקורת שגרתית ולא נמצא על גופו / או ברכבו סם מכל סוג שהוא והוא אינו מודה כי צרך סמים, הרי שספק גדול באם אכן יכול להתקיים תנאי מקדים זה, ובאין חשד אין לשוטר כל זכות לבקש דגימה כאמור. דרישה למתן דגימות שכאלו, ללא כל חשד מוקדם, נוגדות את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו!!!  מנגד, סירוב למתן דגימת דם ו/ או שתן לאיתור סם דינה כסירוב למתן דגימת נשיפה, דהיינו קמה חזקה כי הינך שיכור.

פסילה מינהלית- טרם שפיטה, טרם הרשעה וטרם ענישה!

אם נתפסת נוהג בשכרות לכאורה כתוצאה משימוש בסמים, הרי שעוד לפני שתתקבלנה תוצאות המעבדה המאשרות או מפריכות את העובדה כי בגופך נמצא סם, תזומן לקצין משטרה שיערוך לך שימוע, יחרים את רכבך ויפסול אותך מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 30 יום!!! בתום 30 הימים אתה צפוי להפתעה נוספת, כאשר תגלה כי התביעה הגישה לבית המשפט בקשה לשלילת רישיון נהיגתך עד לסיום ההליכים המשפטיים כנגדך. בבקשה מסוג זה קיים הבדל מהותי בין עבירת שכרות הנובעת מאלכוהול לבין עבירת שכרות הנובעת מסמים. בעוד שבמקרה שנתפסת שיכור מאלכוהול מתייחסת המדינה לכמות שנמדדה בגופך, כך שבכמויות נמוכות לא תוגש כנגדך בקשה, הרי שבמקרה שנתפסת שיכור מסמים אין צורך בכמות מסויימת על מנת שתוגש כנגך בקשה לפסילה עד תום ההליכים, אפילו אם נתגלו בגופך שרידים של סם בלבד ו/או תוצרי חילוף (לדוגמא: חומצת חשיש שהיא תוצר חילוף החומרים של THC).

מהו העונש הצפוי ואיך מתמודדים עם כתב האישום ?

במידה ובית המשפט ימצא אותך הנהג אשם בעבירה של נהיגה בשכרות, הרי שצפויה לך ענישת מינימום של שנתיים פסילת רישיון נהיגה, וזאת לצד עונשים נלווים נוספים, כגון: קנס, פסילה על תנאי, מאסר על תנאי, של"צ ועוד.   לאור העובדה, כי עבירות נהיגה בשכרות ונהיגה תחת השפעת סמים הינן עבירות הנחשבות לעבירות חמורות בפקודת התעבורה, בית המשפט אינו מקל ראש בתיקים אלו ולכן מומלץ לשכור את שירותיו של איש מקצוע, המנוסה בהופעות בפני בתי המשפט לתעבורה.    

נקודות משרד הרישוי הרשעה בעבירה לפי סעיף 62 (3) לפקודת התעבורה זוקפת לחובת הנהג 10 נקודות של משרד הרישוי ואין שיטת ניקוד זו נתונה לשיקול דעת בית המשפט.

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב


6 תגובות ל-“נהיגה בשכרות- לא רק אלכוהול”

  1. לאחר שניתפסתי נוהג תחת השפעת סמים מסוכנים קבלתי 4 חודשי מאסר ושלילה ח 4 שנים
    כיום ניגמלתי מסמים אך יש לי מחלת הפטעיס שגורמת כאב ואני מקבל פרקוסט
    האם אני יכול לקבל רישיון חדש כשאני נוטל פרקוסט?
    תודה
    דני,
    אנשים מחזיקים ברשיון נהיגה וצורכים קנאביס רפואי – וכי מדוע פרקוסט לא? העיקר זה לא לנהוג תחת השפעת הכדור, כפי שכתוב על האריזה של התרופה.

    אני מניח שאתה תופנה למכון לבטיחות בדרכים. אני מציע לך לא ללכת בלי הכנה. זה כמו פסיכומטרי. דוד

  2. שמי בן טוב יעקב. העובדה שנמצאו בגופי שרידים של סם בבדיקת שתן , ומאידך , הכמות היתה כמעט אפס . בניגוד לאלכוהול ,שם יש מינימום שצריך לגלות אותו בבדיקת הינשוף על מנת לשלול את הרשיון, הרי שדי במציאת שרידי סם כדל לשלול רשיון נהיגה . במקרה שלי , עברתי בדיקת יציבות בהצלחה אבל זה לא מנע שלילת רשיוני למשך שנתיים. מה קורה עם נהג שלקח ג׳וינט שבוע לפני שנבדק? האם לא תהיה זו החלטה אכזרית לשלול ממנו את זכותו לנהוג

    מר בן טוב,
    אני סקרן לדעת מה בדיוק מצאו אצלך ומי שפט אותך. האם לא היית מיוצג?

    הדברים שאתה אומר נכונים, אבל היום כבר ברור לכל שנהיגה תחת השפעת סם כלשהו איננה שוות ערך למציאת סימנים שהיה עישון של סם כמה ימים קודם ושהשפעתו פגה. יש התעת חוק שעברה ועדת שים לענייני חקיקה הקובעת רק חצי שנה פסילה על המצב הזה. זה עוד לא נחקק בחוק אבל זה בדרך להיחקק.

    דוד

  3. אבקש להצביע על אבסורד משפטי המחייב תקדים משפטי.
    בעוד שבנהיגה לאחר שתיית אלכוהול יש לאמוד את הכמות, הרי שבסמים אין צורך בכך , די בשרידים שנמצאו בגיוף הנהג כדי לפסול את רשיונו לשנתיים. אדם שצרך כמות סם השואפת לאפס השפעה על יכולתו לנהוג יענש לשנתיים שלילה .!!! זהוא אבסורד שיש חובה להתייחס לגביו באמצעות שינוי חקיקה. הכותב הוא אזרח שפנה אליך בעבר בעניין חמור זה!

    יעקב בן טוב,

    נו ומדוע לא נשארת אצלי?

    דוד

  4. האם מותר לנהוג תחת אוקסיקונטין

    טובה,

    אוקסיקונטין (שנקראת גם כ פרקוסט-5), היא תרופה ממשפחת האופיינטים לשיכוך כאבים. תופעת לוואי ידועה וצפויה ביותר היא נמנום, ולכן מומלץ לנוטלי התרופה על ידי הרופא ובעלון התרופה לא לנהוג.

    זו כמובן לא שאלה משפטית. מבחינת פקודת התעבורה או פקודת הסמים היא איננה עילה להגשת אישום. מדובר, לפי מיטב הבנתי בנגזרת סינטטית ששרידיה לא משמים עילה לפסילה.

    מה שיותר מעניין הוא בהקשר זה לגלות לציבור שהמעבדה הטוקסיקולוגית איננה מצויידת במכשיר המחפש את כל סוגי הסם האפשריים והאסורים. הכלים שלהם הם כלים ממוקדי מטרה, ולכן הם מחפשים קנביס, קוקואין, כו' – סמים שכיחים בלבד. הם יחפשו סם "נידח" רק אם תהיה אינדיקציה חיצונית לחפשו…..

    לאחרונה נתקלתי במקרה שבו ביקשו מהמעבדה לערוך סריקת סמים בנוזלים שנשאבו מגופה במכון הפתולוגי. הם מצאו קנאביס, קוקאין ואלכוהול. לפני המוות הזריקו אנשי מד"א כמות ניכרת של קטמין – שהוא סם הרדמה המשמש גם כסם הזיות ומוכר גם כ"סם האונס", ולמרבה פליאתי המעבדה לא גילתה אותו!!! כשבררתי מדוע אושר בפני כי לא מצאו מה שלא חיפשו….

    מקווה שעניתי.

  5. יעקב אני מבין שאתה מיוצג וגם הגשת ערעור. אני לא יכול להתערב בעבודתו של עורך דינך. ובכלל לדעתי עיקר העבודה צריכה להתבצע בערכאה ראשונה שם יש להניח תשתית מתאונה מבחינה עובדתית ורק אחר כך באים העניינים המשפטיים. יש לי כמה רעיונות גם בשבילך ולא אצטער אם תבקש מעורך הדין שלך לקבוע איתי פגישה ביחד איתך או בלעדיך.

  6. בחודש ינואר 2010 ,נדרשתי לבדיקת שתן, עוד לפני הבדיקה נתבצעה בדיקת יציבות ע"י ראש הצוות ולאחריה הורשיתי נהוג ברכבי שאותו קיבלתי מיד בתום חקירתי.בדיקת השתן בה טענו על שרידי סם ,נתבצעה לאחר שהגיע בודק מאגף התחבורה.לתדהמתי נשפטתי בהעדרי מבלי שקיבלתי הזמנה למשפט ונגזרו לי 80 חודשי שלילה בנוסף לקנס גבוה במיוחד.גזר דין זה בוטל לבקשתי ואולם נאסר עלי לנהוג עד למשפט.המשפט נערך בחודש יולי 2011 לאחר שריציתי 10 חודשי שלילה.גזר הדין החמיר איתי ונגזרו עלי עוד 20 חודשי שלילה בנוסף לתקופה שריציתי.בחודש אוקטובר יוגש ערעור במחזי.אני בן 68 .45 שנות נהיגה ללא דופי,הרכב משמש לפרנסת משפחתי וכיום אני חסר אונים כלכלית.מדובר בעונש לא פרופורציונלי בלשון המעטה.בלשון אחרת זאת היא התאכזרות החורגת מכל נורמה משפטית מקובלת.בינתיים אישרו לי עיכוב ביצוע השלילה עד סף אוגוסט.אודה לכם על עצתכם והכוונתכם באשר לסיכוי להסתפק בתקופה שכבר ריציתי.